BLOG

Ciekawostki

Herbata z cytryną

Picie herbat z cytryną wcale nie sprzyja zdrowiu. W liściach herbacianych znajduje się glin - po zalaniu ich wrzątkiem uwalniany jest on do naparu, ale w takiej postaci nasz organizm go nie przyswaja. Jeśli natomiast dodamy do herbaty sok z cytryny powstaje cytrynian glinu, który jest bardzo dobrze przyswajany przez nasz organizm, kumulowany w mózgu i może przyczynić się do wystąpienia choroby Alzheimera.

Brązowy cukier

Brązowy cukier prawie niczym się nie różni od cukru białego. Proces produkcji brązowego cukru jest dokładnie taki sam jak białego, a brązową barwę uzyskuje się poprzez dodanie wcześniej usuniętej melasy i ponowne osuszenie kryształów.

Fast-food

Wśród fast-foodów najbardziej kaloryczna jest: kebab w bułce (ok. 800kcal) i frytki (średnia porcja ok. 500kcal) i pizza (jeden średni kawałek nawet 350kcal).

Parzenie herbaty

To, jak długo parzymy herbatę może mieć wpływ na nasze samopoczucie? Jeśli naszym celem jest to by herbata nas pobudziła powinniśmy zaparzać ją przez około 2-3 minuty, gdy jednak chcemy by nas uspokoiła – parzmy ją dłużej.

Czosnek i imbir

Dodając czosnek lub imbir do potraw powszechnie uważanych za wzdymające (np. z warzyw strączkowych czy kapustnych) zmniejszymy ich „gazotwórcze właściwości”.

Ziemniaki

Ziemniaki, powszechnie uważane za bardzo kaloryczne i niepolecane w diecie odchudzającej, wcale nie tuczą tak bardzo. 100g samych gotowanych ziemniaków to tylko ok 70 kcal. Złą renomę ziemniaki zawdzięczają wszelkim dodatkom, które dodajemy do nich – masło, śmietana, sosy, skwarki to prawdziwe źródła nadmiaru kalorii.

Oliwki

Oliwki powszechnie dostępne w sklepach to produkt kiszony. Dlatego też oprócz dobroczynnych kwasów omega-3 (wspomagają mózg, układ nerwowy i krwionośny w tym nasze serce), posiadają również właściwości wszystkich kiszonek (poprawiają perystaltykę jelit, budują florę bakteryjną naszego układu pokarmowego, zwiększają odporność organizmu)

Napoje energetyzujące

Jedna puszka napoju energetyzującego (czyli 330ml) działa jak kilka filiżanek kawy, ze względu na duże ilości kofeiny. Połączone działanie wysokich dawek kofeiny, tauryny i cukru, rozregulowuje mechanizm produkcji insuliny w trzustce i sprzyja m.in. rozwojowi cukrzycy typu II.

Cytrusy

Cytrusy, mimo że charakteryzują się kwaśnym smakiem, nie mają wcale właściwości zakwaszających organizm, wręcz przeciwnie. Wynikają to z obecności pierwiastków zasadotwórczych w cytrusach.

Cynamon

Cynamon to nie tylko świetny dodatek do szarlotki. Hinduscy lekarze podają cynamon jako lek przeciwbólowy kobietom podczas porodu. Mieszanka cynamonu i miodu to świetny sposób na odświeżenie oddechu. Chińczycy wykorzystują dziś cynamon do pielęgnacji cery, natomiast w starożytnym Egipcie cynamon wykorzystywany był do balsamowania zwłok

Oglądanie TV

Oglądanie telewizji 2 godziny dziennie zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości o 23%?

Cukrzyca

Choroba znana dzisiaj pod nazwą cukrzyca typu II kiedyś była nazywana cukrzycą dorosłych. W dzisiejszych czasach wiek ludzi zapadających na nią o tyle się już obniżył, że określenie „dorosłych” przestało być właściwe.

Tkanka tłuszczowa

Nadmierna ilość tkanki tłuszczowej u mężczyzn przyczynia się do zachwiania proporcji hormonów płciowych, a co za tym idzie zwiększa się ryzyko impotencji.

Alkohol

Alkohol to puste kalorie. 1g alkoholu to aż 7 kcal, które nie niosą ze sobą żadnych wartości odżywczych. Kieliszek wina wytrawnego to 80kcal, kieliszek wina słodkiego to już dodatek 115kcal, pół litra piwa to minimum 250kcal, zaś niewielka szklanka ginu z tonikiem to 260kcal.

Sól

Sól to tzw. biała śmierć. Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają aby dzienne spożycie sodu w przeliczeniu na sól kuchenną nie przekraczało 6g, zaś przeciętne spożycie soli w Polsce wynosi 15g/dzień!

Ostatni posiłek

Ostatni posiłek wcale nie musi być o 18.00. Kolację powinno się spożywać ok. 3 godziny przed snem, co u każdego z nas może oznaczać inną godzinę. Ważne żeby ten ostatni posiłek był lekkostrawny i niezbyt duży.

Siemię lniane

Siemię lniane to idealny sprzymierzeniec dla osób mających problemy z miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym, wrzodami żołądka czy refluksem ale również dla osób odchudzających się – ma duże ilości błonnika i kwasów omega-3, które ułatwią nam zrzucenie zbędnych kilogramów i przy okazji zadbają o cerę.

Olej rzepakowy

Dla mieszkańców Polski znacznie lepszy jest olej rzepakowy (niskoerukowy), zwany inaczej oliwą północy, niż oliwa z oliwek. W naszej diecie deficytowym składnikiem są kwasy tłuszczowe Omega-3, a olej rzepakowy wyróżnia się największą zawartością tych związków wśród tłuszczów roślinnych (10-krotnie większą niż w przypadku oliwy z oliwek).

Ciśnienie krwi

Aby obniżyć ciśnienie krwi można skorzystać z darów matki natury. Stosując dietę bogatą w seler, czosnek, cebulę, siemię lniane, tłuste ryby, suszone morele i pomidory na pewno uzyskamy pożądany efekt.

Tłuszcze

Według oficjalnego stanowiska polskich lekarzy dotyczącego tłuszczu, dorośli i dzieci do lat trzech, mogą spożywać łyżkę masła dziennie. Tłuszcz jest niezbędny do budowy komórek, wytwarzania hormonów płciowych i kory nadnerczy. Nie unikajmy smarowania masełkiem kanapek, będą lepiej smakowały i będą zdrowe. Pamiętajmy jednak o umiarze.

Oleje virgin

Oleje virgin nie nadają się do smażenia. Do krótkotrwałego smażenia poleca się oleje o wysokiej wartości odżywczej (rzepakowy, kukurydziany, sojowy). Nie należy natomiast smażyć na olejach typu virgin, ponieważ zawarte w nich cenne żywieniowo składniki ulegają bardzo szybkiemu rozkładowi, nawet w wyniku krótkotrwałego smażenia. Nie znaczy to, że oliwa z oliwek nie nadaje się do smażenia. Należy wybierać oliwę bez określenia na etykiecie: extra virgin, czy virgin.

Wielkość talerza a masa człowieka

Istnieje zależność między wielkością talerza i masą ciała człowieka. Im mniejszy rozmiar zastawy stołowej używamy do posiłków tym mniejsze porcje sobie nakładamy i nie przejadamy się zbytnio. Dzięki temu łatwiej kontrolować naszą masę ciała i unikać nadwagi.

Słodzona kawa i herbata

Pijąc dziennie 3 filiżanki kawy lub herbaty słodzonych po jednej łyżeczce w ciągu roku zjadamy 5,5 kilogramów cukru, co przekłada się na ponad 3 kilogramy tkanki tłuszczowej.

Banan

Mocno dojrzały banan składa się w 20% z cukru, natomiast ten zielonkawy tylko w 3%.

Jedzenie z alkoholem

Jedzenie, do którego dodajemy alkohol możemy bezpiecznie podać dzieciom, jeśli podgrzejemy je do temperatury minimum 78stC – alkohol wyparowuje wtedy całkowicie.

Kubki smakowe

Większość ludzi traci połowę kubków smakowych do 60-ego roku życia.

Zajście w ciążę

Żeby zwiększyć prawdopodobieństwo zajścia w ciąże warto jeść produkty wpływające pozytywnie na płodność – tłuste ryby, oleje roślinne, rośliny strączkowe, zielone warzywa, produkty pełnoziarniste, orzechy i nasiona.

Responsive image