BLOG

Substancje odżywcze

Ważna rola żywności w życiu człowieka

Każdego dnia spożywamy różne pokarmy - białka, tłuszcze i węglowodany. Dzięki temu, że możemy spożywać tak różnorodną żywność byliśmy w stanie przeżyć nawet w najbardziej niesprzyjających warunkach – kiedy pożywienie było czymś bardzo cennym. Obecnie żywność kupujemy sami i sami też wybieramy co jemy każdego dnia, dlatego tak ważne jest szczegółowe poznanie tego co spożywamy.

Nie możemy pozwolić sobie w tym wypadku na losowość, gdyż może kosztować nas to utratę zdrowia. Dlatego tak ważne jest zróżnicowane menu. Spożywany przez nas pokarm jest wstępnie trawiony już w jamie ustnej, aby następnie dzięki serii reakcji chemicznym zostać przyswojonym i umożliwić utrzymanie wszelkich procesów życiowych. Każdego dnia spożywamy sporo materiału energetycznego, czyli tłuszczów oraz węglowodanów a także bardzo ważny materiał budulcowy – czyli białko.

Białka 

Są bardzo ważne w wielu procesach w organizmie. Białka, które spożywamy są odpowiednio rozbijane na aminokwasy, co umożliwia bezproblemowe ich wykorzystanie do budowy kolejnych białek. Te z kolei mogą wpływać na szereg określonych funkcji w organizmie. Między innymi związanymi z układem nerwowym, immunologicznym. Ponadto, jeśli nie spożywamy zbyt dużo węglowodanów to białka uzupełniają funkcję energetyczną.

Tłuszcze 

Spożywając żywność zawierającą tłuszcze są one w organizmie rozbijane na tak zwane kwasy tłuszczowe. W tym momencie stanowią one pewien zapas materiału energetycznego dla naszego organizmu. Te kwasy są w postaci triglicerydów i znaleźć je można w naszej tkance tłuszczowej. Tłuszcze to przede wszystkim ogromna dawka energii. Gdy spożywamy 1 gram tłuszczu otrzymujemy aż 9 kalorii. Białka i węglowodany dają w takiej sytuacji tylko 4 kalorie. Także tłuszcze są źródłem witamin, jak: A, D, E i K.

Węglowodany 

Spożywamy je bardzo często i dlatego też organizm wykorzystuje je na początku. Wszystkie węglowodany są przetwarzane między innymi na cukry proste takie, jak glukoza, która bardzo szybko trafia do krwi. Pewne ilości glukozy są przetrzymywane w wątrobie. Między posiłkami służy ona do tego by glikemia była na stałym, właściwym poziomie. W procesie trawienia są one rozbijane na cukier prosty, który jest przekształcany w glukozę. Niestety nadmierna ilość węglowodanów, która nie służy do utrzymania energii i właściwej glikemii jest zamieniana na tłuszcz. Ponadto węglowodany są istotne, gdyż niektóre komórki nie mogą czerpać energii z tłuszczów. W przypadku komórek mózgu wymagana jest glukoza, aby prawidłowo funkcjonowały.

Podsumowanie

Węglowodany, tłuszcze i białka są bardzo ważne dla naszego organizmu. Dlatego też powinniśmy zwracać baczną uwagę na to, co i kiedy jemu. Jedzenie to nie tylko odpowiednia ilość kalorii dla naszego wieku i wagi. Jedzenie to również odpowiednia ilość substancji odżywczych i tym zapotrzebowaniem powinniśmy również się kierować. Jeśli tego zapotrzebowania nie spełnimy organizm będzie musiał funkcjonować w niestabilnych warunkach. Oczywiście organizm długo potrafi sobie radzić z takimi brakami, ale czy naprawdę warto go nadwyrężać.

Responsive image