BLOG

Woda - źródło życia

Woda w organizmie człowieka

Organizm dorosłego człowieka w większości składa się z wody. Woda to aż 60% naszego ciała. Łatwo zatem policzyć, że ważący około 72 kilogramy mężczyzna ma w sobie 45 litrów wody. U kobiet wygląda to podobnie, jednak ze względu na większą ilość tłuszczu wody w ich organizmie jest mniej. Warto również wiedzieć, że nowonarodzone dziecko ma w sobie aż 75% wody, a gdy mówimy o embrionie liczba ta wzrasta do 98%.

Pozytywne wartości wody

Woda ma niesłychanie dużo pozytywnych wartości. Pijąc duże jej ilości skutecznie zapobiegamy problemom takim, jak zaparcia. Obecnie dużo osób cierpi na nadwagę, również w naszym społeczeństwie. Ważny jest zatem fakt, że czysta woda nie zawiera kalorii (jest pozbawiona energii). Zatem nawet pijąc ją w dużych ilościach nie zaszkodzimy sobie.

Przygotowane wody do picia mają ponadto wiele cennych składników mineralnych. Oczywiście można zauważyć różnicę w zawartości tych składników w zależności, czy decydujemy się wypić wodę z kranu, czy kupioną w sklepie wodę butelkowaną.

Skąd czerpiemy wodę?

Wodę czerpiemy ze spożywanych przez nas płynów oraz żywności. Sama woda to 1/3 wartości dziennego spożycia. Produkty, które są najbardziej treściwe w wodę to między innymi owoce i warzywa.

Ważny jest także fakt, że każdego dnia 2,6 litra wody uchodzi z naszego organizmu wraz z moczem, kałem, ale również oddychając. Gdy dzień jest ciepły i suchy lub gdy uprawiamy intensywne ćwiczenia fizyczne oczywiście wartość ta jest dużo większa.

Ważną rolę we wchłanianiu wody odgrywa jelito cienkie. W następnej kolejności jelito grube i żołądek. Wszelkie ubytki wody z organizmu powinny być szybko uzupełnione. Normy mówią o tym, iż dorosły człowiek powinien spożywać nawet 2 litry wody dziennie. Dodając do tego wodę zawartą w żywności ilość ta wzrasta do 3-3,5 litra.

Jeżeli chodzi o wpływ dla zdrowia woda mineralna jest bardziej bezpieczna i ma lepszy smak od wody z kranu. Dodatkowo także posiada wiele składników mineralnych takich, jak np. wapń co dodatkowo podnosi jej walory.

Spożywanie wody

Wodę powinniśmy pić w małych ilościach, co około 40 minut. Takie zachowania powinny wejść nam w nawyk. Najlepszym sposobem na to by właściwie kontrolować nawodnienie jest sprawdzanie tego, jaki kolor ma nasz mocz. Barwa ciemno żółta mówi o tym, iż jesteśmy odwodnieni i powinniśmy uzupełnić niedobór płynów. Natomiast im kolor jest jaśniejszy – tym lepiej.

Więcej tłuszczu w organizmie to mniej wody. Ponadto również z wiekiem poziom wody ulega wahaniom, dlatego też pamiętajmy o tym, aby właściwie dbać o jej poziom.

Responsive image